نقد و بررسی دوربین FE 50mm f/1.8 سونی

ساخت وبلاگ

نکات مثبت:

  • کیفیت عکس بالا
  • قیمت کم

نکات منفی:

  • سرعت کم فوکوس

خصوصیات:

  • 50mm طول کانونی
  • f/1.8 ماکسیموم دهانه
  • 186 گرم
  • 68.6*59.5mm

دوربین FE 50mm f/1.8

سری آلفا 7 از دوربین های با سیستم فول فریم فشرده سونی است که یکی از پله های ترقی شرکت می باشد: با کیفیت عکس عالی در بدنه ی کوچک تر با حمل و نقل راحت تر(نسبت به رقیب فول فریم خودش DSLR ) یکی از محبوب ترین فرزندان سیستم های بدون آینه شده است.

دلیل اهمیت این برای سونی، کنتراست بین توسعه سریع لنز های فول فریم جدیدش در دو سال اخیر و رکود نسبی صعود APS-C E-mount و میراث سیستم Alpha-mount است.

یکی از جدیدترین هایی که سونی به صف فول فریم خود اضافه کرده، 50mm f/1.8 است، که ارزان ترین اپتیک ای اف(FE) شرکت به شمار می رود.طول کانونی برای نسل کاربرهای فیلم آشناست، برای سالیان، لنز50mm f/1.8 با استاندارد35mm SLRs تهیه می شد، که ترکیبی از کیفیت بالای عکس و یک دهانه بزرگ ماکسیموم به درد بخور(برای عکاسی در نور کم)، را ارایه می داد؛ که نسبت به اقوامش ارزان تر و کوچک تر بود.

اینطور ادعا می شود که لنز 50 میلیمتر نمایی با میدان دید چشم انسان ارایه می کند، هرچند که این، به عنوان وسعت دید پیرامون ما، بسیار ساده انگاری است.اما خوب، درست است که بگوییم لنزهای حول و حوش 40-50 میلیمتر، یک دیدانداز خیلی طبیعی در عکس به وجود می آورند، نه مشکل انحراف زاویه طول کانونی کمتر ایجاد می کند و نه آثار متراکم از نوع تلفنی، که به خاطر این کیفیت، برچسب “نرمال” را به دست می آورند.

دوربین FE 50mm f/1.8

به هر حال، تکنولوژی آن روز هایی را پشت سر گذاشت که با دست، فوکوس و فیلمبرداری می کردیم.حالا دیگر با زوم های کیفیت بالا، ثبات تصویر و با توانایی های ISO، که فراتراز رویای هر کاربری است، دلیل جذابیت لنز های اولیه 50 میلیمتردیگر روشن نیست.آیا FE 50mm f/1.8 ضمانتی دارد که در کیف کیت کاربران Alpha 7 جایی برای خود نگه دارد؟

حتی در نگاهی سرسری، FE 50mm f/1.8 در نوع خودش، سایز غیر معمولی دارد.به هر حال،با یک نگاه به داخل لوله بزرگ 60 میلیمتریش، می فهمیم چرا: کلی فضای خالی بین قالب لنز و المان های عقبی وجود دارد.در واقع، سونی یک نسخه سازگار تر از لنز SLR lens درست کرده است که با طراحی کلاسیک گوس دوبل اپتیکال شروع می کند (که پایه سریع ترین لنز های اولیه 50 میلیمتری می باشد)، وبعد با اضافه کردن یک لوله جدید، آن را در فاصله درست از سنسور قرار می دهد.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین Cyber-shot RX10 IV سونی

کاری که سونی انجام داده، آنقدر ها هم ساده نیست، چون با استاندارد فرمول اپتیکال ” 6 المان و 5 گروه”، سونی یک المان غیر کروی هم در پشت قرار داده، که آنقدر ها معمول نیست.در اصل، این راهی بود برای رفع ایراد انحراف کروی، که در لنز های اولیه مشکل به وجود می آورد: کیفیت عکس، هنگامی که دهانه گشاد بود، خراب می شد.ادعا می شود که با این کار مشکلاتی مثل تار بودن گوشه های فریم برطرف می شود.

دوربین FE 50mm f/1.8

دیافراگم دهانه از 7 تیغه کروی تشکیل شده که طوری طراحی شده اند تا در تنظیمات بالاتر، گشایش دایره شکل باشد که در نتیجه جذابیت مشخصه های محوی عکس بیشتر شود.در قسمت جلو بالا، یک شیار فیلتر 49 میلیمتری غیر دوار وجود دارد و یک قالب سرنیزه ای برای اتصال کلاهک استوانه ای ALC-SH146.

این لنز می تواند روی دوربین های E-mount APS-C سونی مثل Alpha 6300 استفاده شود، که یک زاویه 75 میلیمتری مساوی از نما می دهد و برای عکاسی از مردم مناسب است.برخلاف APS-C-dedicated E 50mm f/1.8 OSS سونی ، هیچ ثبات بصری وجود ندارد، که باعث می شود لنز ای اف، گزینه مفیدی برای کاربران فرمت های کوچک تر نباشد، اما برای کاربران نسل دوم مدل های آلفا 7 ، ثبات تصویر (in-body image stabilisation.) سودمند خواهند بود.

ساخت و دسترسی

با وزن تنها 186 گرم، FE 50mm f/1.8 به طور متمایزی، نسبت به لنز های فول فریم سبک محسوب می شود (با تشکر از لوله پلاستیک ساخت خوبش!)

حلقه شیار دار فوکوس دستی یک پوشش سخت پلاستیکی دارد، و برای اینکه کار از محکم کاری عیب نکند، قالب لنز هم فلزی است.این لنز از دیگر زوم های ای اف سونی کوچک تر است و وقتی در آلفا 7 به کار می رود، یک سازمان نسبتا فشرده و تمیز را تشکیل می دهد.به هر حال، قدر FE 35mm f/2.8 و FE 28mm f/2 اولیه سونی کوچک نیست، که کاربردهای بصری اش برای فاصله کوتاه لبه E-mount.

طراحی شده اند.

فوکوس

یک مشخصه FE 50mm f/1.8 ، که باعث شد تا از لنزهای SLR (که فوکوس با دست انجام می شد)، گذر کند به فوکوسش مربوط می شود.برخلاف طراحی های مدرن که شدیدا از فوکوس های سرعت بالای داخلی استفاده می کند، FE 50mm f/1.8 با جلو عقب کردن کل واحد اپتیکال کار می کند.در حقیقت، در فاصله مینیمم فوکوسش از 0.45 متر، جلوی لنز تقریبا به مقدار 1 سانتی مترنسبت به حالت بی نهایتش منبسط می شود، که برای فوکوس دستی مشکل به شمار نمی آید اما برای حالت آیوتو فوکوس چندان هم ایده ال نیست.

دوربین FE 50mm f/1.8

در واقع وقتی که بحث ای اف باشد،در این چند سال، لنزی است که کمترین رضایت را از استفاده اش داشته ام.حتی هنگامی که روی Alpha 7R II با آن همه شیار تشخیص فاز ستودنی استفاده شد، آیوتو فوکوس آهسته و غیر مطمعن بود.

لنز به طور قابل توجهی از سوژه پرت می شود و دوباره برای درست کردن فوکوس برمی گردد، این رفتار که بیشتر حاکی از سیستم تشخیص کنتراست است: زیرا موتور فوکوس باید تعداد زیادی از شیشه های اطراف را تکان دهد و این عملیات سریعی نیست. من متوجه شدم که هر دفعه یک یا دو ثانیه معطل لنز می شوم تا فوکوس را پیدا کند( فیلمبرداران حتی صدای غیژغیژ موتور دی سی را می شنوند!)

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین آلفا A7R III سونی

این کندی و تنبلی، در عکاسی سوژه های بی حرکت کمتر حس می شود، هرچند که تا حدی اعصاب خرد کن است.خوشبختانه فوکوس معمولا درست انجام میشود البته تا وقتی که ناحیه ای اف را به طور معقولی روی سوژه با کنتراست بالا قرار دهید. اما وقتی که می خواهید یک شات سریع بگیرید، نمی تواند به موقع عمل کند و پشت سر هم شکست می خورد.

برای اینکه در این مورد کمی زمینه داشته باشید بد نیست بدانید EF 50mm f/1.8 جدید کنون هم با طراحی دوبل گوس، از یک واحد فوکوس استفاده می کند ، ولی به طرز قابل توجهی سریع تر و بی صدا تر عمل می کند.

دوربین FE 50mm f/1.8

مسلما می توانید از فوکوس دستی استفاده کنید (با کمک حلقه دوار عریض روی لوله)، که از یک مکانیزم فوکوس با سیم استفاده می کند و به موتور داخلی لنز دستور می دهد تا یگان اپتیکال را تکان دهد. مثل خیلی از سیستم های مشابه، وقتی که با کمک پشتیبانی فوکوس دوربین انجام شود(مثل نماهای تیز و بزرگ شده)، فوکوس بسیار دقیقی به دست می آید.

وقتی که کار فوکوس تمام می شود هیچ تغییری در مقاومت مشهود نیست که انصافا در مقایسه با لنز های CSC چیز خیلی پیش پا افتاده ای است و شما فقط فوکوس دستی بیشتری نسبت به طراحی های گران تر خواهید داشت.

کیفیت تصویر

شاید فوکوس FE 50mm f/1.8’s نا امید کننده باشد، ولی کیفیت بصریش کاملا بر خلاف این است. در واقع با این قیمت، کیفیت نهایی عکس ها عالی است و ترکیبی از کیفیت بالا در صفحه کانونی، با پشت صحنه محو ارایه می کند و اگر روی بهترین حالت دهانه نگه دارید، به شما سطوح عالی از جزییات را روی فریم می دهد.

دلیل کلی این رفتار، به نوعی گوس دوبل Gauss 50mm f/1.8 لنز ها است، ولی المان غیر کروی به نظر کار خودش را کرده و کیفیت گوشه ها درحالت دهانه بزرگ، از معمول طراحی ها یی با سطح مرسوم کروی لنز، بسیار بهتر هستند.

نکته دیگر اینکه لنزهای به این خوبی می توانند شات های با کیفیت تری هم بدهند، اگر با ملاحظه قطر دهانه را کم کنید. چون مادامیکه از آثار انکسار بتوان پرهیز کرد، دیگر مشکل خاصی نیست.

دوربین FE 50mm f/1.8

با هر قصد و هدفی، به قدری که ایراد رنگی وجود دارد، تحریف دیگری وجود ندارد. در f/1.8 تفاوت رنگی گوشه ها با وسط عکس کاملا دیده می شود هر چند که این ایراد از لحاظ بصری، آنقدر ها هم بد نیست و می تواند به عکستان کاراکتر بدهد و باعث تمرکزبهتر روی سوژه شود.

به هر حال، ایراد طولی کروماتیک(رنگی) وجود دارد که در لبه های رنگی دور های لایت های روشن، در هنگام عکاسی با دهانه بزرگ فاش می شود،مخصوصا در قسمت هایی از فریم که فوکوس نیست که این داستان می تواند به عکس شما صدمه بزند، ایرادهایی که در مراحل بعدی هم به سختی حذف می شوند

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین EOS 700D کانن

پشت صحنه هایی که فوکوس نیستند اغلب هموار و نرم تحویل داده می شوند، هر چند که های لایت ها ی روشن به نوعی “لبه-سخت” از آب در می آیند و هر چه به سمت مرکز حرکت کنید، شکلشان بیضی تر می شوند.

دوربین FE 50mm f/1.8

در کل، FE 50mm f/1.8 توانایی تولید عکس های خیلی زیبا دارد.طراحی های مدرن تری مثل FE Planar T* 50mm f/1.4 ZA سونی نتیجه های بهتری هم دارند اما خوب، قیمتشان هم بالا تر است.

کیفیت(تیزی و نرمی): در اینجا زیاد نمی توان ایرادی گرفت. لنز نتایج خیلی خوبی تحویل می دهد و هر چه قطر دهانه لنز کمتر می شود، نتایج بهتر هم می شوند.بهترین کیفیت در f/5.6-f/11 به دست می آید. در بالای f/8گوشه ها نسبت به مرکز نرم تر هستند، با کمک المان کروی در دهانه های بزرگتر از 50mm f/1.8 ، بهتر از آنی می شود که انتظار دارید.

سایه

طبیعتا برای این نوع لنزدر دهانه های بزرگ،تفاوت کیفیت گوشه و مرکز عکس بسیار آشکار است. (با ماکسیموم 1.5 stops و در در f/1.8 در گوشه فریم شروع به کم شدن می کند) ولی تا قطر دهانه کمتر می شود این آثار هم کمتر می شود.در f/2.8 به طور قابل توجهی ایراد دارد و در f/4 کاملا نا پدید می شود.

دوربین FE 50mm f/1.8

به طور استتثنا برای یک لنز 50 میلیمتری اولیه انحراف کم است.بر خلاف خیلی لنز های CSC ، این درستی تقریبا کامل، تماما اپتیکال است و با هیچ نرم افزاری جبران نشده است.در ترکیب با طول کانونی نرمال لنز،نتیجه طوری است که سوژه ها با اسلوب خیلی طبیعی به تصویرکشیده میشوند.

خیلی راحت می توان فهمید که سونی با FE 50mm f/1.8 چه کار کرده هست.با طراحی از آب گذشته گوس دوبل، لنز می تواند عکس هایی با کیفیت خیلی خوب تحویل بدهد.

به این معنی که شرکت از خرج برای پیشرفت فرمول اپتیکال، چشم پوشی کرده است. نتیجه این شده که لنز از Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA lens سونی بسیار ارزانتر درامده است، ولی این هزینه بی تلفات نبوده: آیوتوفوکوس به شدت آهسته و اعصاب خرد کن است.

متاسفانه پیشنهاد صمیمانه لنز، واقعا سخت است. اگر وقتتان را برای عکاسی از سوژه های بدون حرکت بگذارید، ایرادی ندارد اما برای عکاسی ژانر هایی که فوکوس سریع ضروری است نوعی از لنز های اولیه سریع ، مناسب است مثل عکاسی از خیابان. برای اینها 55mm f/1.8 مناسب تر می باشد. به هر حال کاربران با این بودجه، که می توانند این ای اف را تحمل کنند، این کیفیت از عکس هم نا امیدشان نمی کند!

منبع: trustedreviews
دیجیاتو آپارات...
ما را در سایت دیجیاتو آپارات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس قلی بزرگی بازدید : 241 تاريخ : پنجشنبه 23 آذر 1396 ساعت: 11:30

خبرنامه