نقد و بررسی دوربین آلفا a5000 سونی – Sony a5000

ساخت وبلاگ

یک انتخاب فوق العاده برای کسانی که به دنبال دوربین کوچک حرفه ای هستند. کیفیت عکس عالی است، هندلینگ دوربین فوق العاده بوده و با لنزهای دوربین های E Mount سازگار هستند.

مزایا:

  • سایز کوچک
  • دارای گزینه های خلاقانه
  • صفحه نمایشگر چرخشی

معایب:

  • فاقد صفه نمایشگر لمسی
  • قابلیت عکس برداری خام محدود
  • فاقد صفحه نمایش کاملا مجزا


دوربین سونی آلفا a5000 چهارمین دوربین سونی با ابعاد کوچک است که بعد ازتصمیم شرکت به حذف پیشوند NEX برای دوربین های E-mount به بازار ارائه شده است وبه جای آن از برند آلفا معمولا به صورت کوتاه شده “A” استفاده می کنند.

اولین مدل سری آلفا دوربین Sony a3000 بود، یک دوربین ابتدایی با طراحی شبیه DSLR بسیار شبیه به آلفاهایی ابتدایی A-mount است. دو مدل دیگر شامل دوربین های با قابلیت بالا و فول فریم Alpha 7 و Alpha7R می باشد.

شرکت سونی تقریبا هر 12 ماه یک بار دوربین های با ابعاد کوچک خود را به روز رسانی می کند به خصوص آن هایی که در میانه یا انتهای این طیف قرار می گیرند. مدل a5000 در نمایشگاه CES عرضه شد و جایگزین NEX-3N است. این مدل در پایین NEX-5T قرار دارد که به زودی مدل دیگر جای آن را می گیرد و مدل A6000 که بهترین مدل طیف APS-C شرکت سونی است.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین Cyber-shot RX10 IV سونی

درحالی که دوربین های A7 و A7R عکاسان مشتاق و حرفه ای را هدف قرار می دهد، ولی a5000 به a3000 در رده دوربین های مناسب برای افراد مبتدی قرار می گیرد. این دوربین از نظر شکل ظاهری شبیه NEX است که مدتی است به آن عادت کرده ایم ،یک بدنه ساده و کامپکت.

این درست نیست که بگوییم این مدل فاقد ویژگی های مدل های بالاتر از خود است. مدل Sony Alpha a5000 شامل یک APS-C از نوع Exmor APS HD با سنسور CMOS 20.1 مگا پیکسلی و پردازشگر Bionz X موجود در A7، A7R و مدل تازه عرضه شده یعنی A6000 می باشد.

این ترکیب اجازه می دهد تا حساسیت این مدل تا 16000 ایزو قابل تنظیم باشد، حداکثر سرعت تصویربرداری آن در حالت عادی 2.5 فریم در ثانیه و در حالت Speed Priority Continuous shooting 3.5 فریم بر ثانیه است.

اگرچه این مدل برای مبتدیان است ولی دارای مودهای نوردهی پیشرفته ( حالت برنامه، اولویت دیافراگم، اولویت شاتر، حالت دستی) علاوه بر iAuto، Superior Auto، Scene selection، و Sweep panorama می باشد که برای عکاسان کم تجربه تر است . این بدان معناست که کاربران در حالی که در مورد دوربین اطلاعات کسب می کنند می توانند پیشرفت کنند.

افکت های تصویر

13افکت تصویری از جمله High Contrast Monochrome، Toy Camera و HDR Painting وجود دارد که می توان از آن ها برای عکس های با فرمت JPEG استفاده کرد. فایل های خام می توانند ذخیره شوند ولی به طور هم زمان با استفاده از افکت ها این کار امکان پذیر نمی باشد. این مدل فاقد viewfinder است اما صفحه نمایشگر LCD 3 اینچی و 460000 نقطه با قابلیت خم شدن 180 درجه ای به شما این امکان را می دهد تا از خود عکس سلفی بگیرید.

شایان ذکر است که در این دوربین هیچ کفشک یا پورت لوازم جانبی وجود ندارد، بنابراین شما نمی توانید هیچ لوازم جانبی خارجی به این مدل اضافه کنید.

بعلاوه این دوربین دارای تکنولوژی  Wi-Fi و NFC می باشد که با تکنولوژی چون NFC  برقراری ارتباط سریع با دستگاه های تلفن همراه NFC هم چون گوشی های هوشمند و تبلت های  اندروید امکان پذیر است.

اتصال به Wi-Fi این امکان را فراهم می کند تا بتوان اپ های  Sony’s PlayMemories Camera را برای اضافه کردن قابلیتی دیگر بر روی A5000 دانلود کرد. این اپ ها شامل گزینه هایی چون آپلود مستقیم برای آپلود عکس ها در Facebook، PlayMemories Online یا Flickr، کنترل از راه دور هوشمند برای کنترل دوربین توسط تبلت ها یا گوشی های هوشمند ویا گزینه مرور زمان Time Lapse)) برای ایجاد فیلم های time lapse می باشد.

a5000 را بعنوان کوچک ترین دوربین APS-C با قابلیت تعویض لنز در نظر می گیرند. این دوربین به اندازه Panasonic GM1 کوچک نیست اما در مقایسه با APS-C دارای سنسور Micro Four Thirds کوچک تر است. a5000 با دیگر دوربین های کامپکت مختص مبتدیان همچون Samsung NX2000، Panasonic GF6 و Olympus PEN E-PM2 رقابت می کند.

طراحی و کنترل

A5000 از نظر طراحی و سایز بسیار شبیه NEX-3N است و در واقع جایگزینی برای آن می باشد. اگرچه این دوربین مانند سایر NEX CSCs از استایل کامپکت و مسطح برخوردار است، ولی دارای یک دسته بزرگ است که هنگامی در دست می گیرید احساس امنیت می کنید. در مورد دوربین های سنگین خیلی غیر متحمل  است که شما آن ها را با یک دست نگه دارید ولی در مورد مدل a5000 که بسیار سبک است وهم چنین به دلیل داشتن یک دسته بزرگ یک فرصت مناسب برای استفاده از یک دست و حفظ تعادل است.

بعلاوه در این مدل تقریبا تمام دکمه ها در سمت راست دوربین قرار گرفته اند و به راحتی می توانید از شصت خود استفاده کنید در واقع این یک ویژگی دیگر دوربین برای استفاده از آن تنها با یک دست می باشد.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین آلفا A7R III سونی

در بالای دوربین، اطراف دکمه شاتر، کلید خاموش و روشن کردن دوربین قرار گرفته است. یک اهرم زوم نیز برای استفاده از لنزهای پاور زوم مانند کیت لنزهای 16-50 میلی متری وجود دارد.ولی اگر ترجیح می دهید می توانید از کلید روی لنزها استفاده کنید. این اهرم زوم در بالای دوربین برای بزرگ نمایی به هنگام چک کردن وضوح تصاویر نیز به کار می رود.

هم چنین در بالای دوربین ( در یک گوشه برای جلوگیری از تماس تصادفی با آن) یک کلید مخصوص فیلمبرداری قرار گرفته است. تنها کلیدی که در سمت راست قرار نگرفته، کلید مختص فلش است که در سمت چپ دوربین و در کنار فلش قرار گرفته است.

در پشت دوربین صفحه نمایشگر LCD چرخشی قرار دارد. این صفحه نمایشگر نه تنها لمسی نیست بلکه کاملا مجزا نمی باشد. این صفحه تنها خم می شود که می توان برای عکس گرفتن از بالا و یا سلفی از آن استفاده کرد (بنابراین تا جایی خم می شود که تصویری کامل از روبرو داشته باشید) اما برای گرفتن عکس از بالا یا سلفی خیلی مناسب نیست.

مانند بسیاری دیگر از دوربین های سونی کلیدهایی که در پشت دوربین قرار گرفته اند می توانند مطابق سلیقه شما تنظیم شوند. در این مدل یک کلید چرخشی وجود دارد که بعنوان یک پد کنترل چهار جهته عمل می کند، هر کدام از کلیدهای جهت دار می توانند به سلیقه شما تنظیم شوندحتی کلیدی که در وسط آن قرار گرفته نیز این قابلیت را دارد.

هم چنین کلیدی در قسمت پایین سمت راست قرار گرفته که روی آن یک علامت سوال است و می تواند برای عملکرد مشخصی تنظیم شود.

از آن جا هیچ دکمه ای برای جا به جایی بین حالت های مختلف عکس گرفتن مثل اولویت دیافراگم، کاملا اتوماتیک، حالت دستی یا مود صحنه وود ندارد. برای این کار دو روش وجود دارد. یا به Shoot Modeاز طریق کلید منو وارد شوید یا می توانید یکی از کلیدهای کاربر را برای دسترسی سریع به Shoot Mode تنظیم کنید.

چرخ اسکرول پشت دوربین برای تغییر دیافراگم یا سرعت شاتر براساس حالت عکاسی بکار می رود. اگر شما در حالت کاملا دستی عکس می گیرید باید کلید جهت دار را به سمت پایین برای تعویض بین دو پارامترفشار دهید ( روی جبران به صورت پیش فرض تنظیم کنید). اگر در حالت اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر عکس می گیرید، از کلید پایین برای دسترسی به جبران نوردهی استفاده کنید و با حرکت چرخ اسکرول به پایین یا داخل هرچه جبران نیاز دارید فراهم می شود.

اتوفوکس

تنظیم نقطه اتوفوکوس مانند سایر دوربین های سونی به صورت ناامید کننده ای پر زحمت است. هیچ دکمه مشخصی برایبرای تغییر نقطه اتوفوکوس وجود ندارد ولی می توانید از یکی از کلیدهای فوکوس برای تغییر ناحیه فوکوس تنظیم کنید، بعد از آن با حرکت روی صفحه نمایشگر می توانید به نقطه مورد نظر خود دست پیدا کنید.پبه نظر می رسد برای انجام این کار هیچ راه سریع تری وجو ندارد و این حالت کمی آزار دهنده است.

یک صفحه نمایش لمسی این عمل را خیلی راحت تر خواهد کرد ولی به نظر می رسد که شرکت سونی در مقابل استفاده از این تکنولوژی برای دوربین هایش مقاومت می کند. اگر دنبال یک راهکار سریع هستید به شما پیشنهاد می کنیم نقطه اتوفوکس را در مرکز تنظیم کنید، وتنها در حالتی که فقط وقت یا تمایل دارید نقطه اتوفوکس را تغییر دهید.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین EOS 700D کانن

سونی تصمیم گرفته است که سیتم های منو را ساده تر کندبنابرین منو مدل قدیمی NEX دیگر وجود ندارد، و ما از این بابت خشنود هستیم زیرا این منو گاهی کمی گیج کننده بود. در عوض منویی که در این مدل وجود دارد شبیه آن هایی ست که در Alpha DSLRs وجود دارد، و این منو بعد از این در تمام دوربین های سونی وجود خواهد داشت.

این منو به طور محسوسی تنظیم شده است، به قسمت های مختلفی چون تنظیمات دوربین، تنظیمات سفارشی، برنامه و بازپخش است. مدت زمان زیادی طول نمی کشد که به آن عادت کنید. گهگاهی جستجو در تنظیمات برای عادت به قالب این منو ارزشمند خواهد بود.

عملکرد

تمام دوربین های اخیر سونی با کیفیت عکس هایشان به شدت ما را تحت تاثیر قرار داده اند. با در نظر گرفتن کیفیت عالی عکس ها به طور کلی بعضی از ویژگی های به کار گرفته شده در این دوربین دور از انتظار هستند.

خوشبختانه مدل A5000 ثابت کرده که هیچ تفاوتی با مدل های دیگر ندارد. باز هم عکس های گرفته شده توسط این مدل دارای جزئیات ظریف می باشند در حالی رنگ ها به طور زیبایی اشباع شده اند.ما پیش از این با عکس های گرفته شده توسط NEX-3N تحت تاثیر قرار گرفتیم، پس هیچ دلیلی وجود ندارد که A5000 از آن کم تر باشد. در اصل وجود پردازشگر Bionz X  یک تاثیر مثبت بر عملکرد این دوربین داشته است.

پردازشگر Bionz X processor

یکی از مزایای این پردازشگر کاهش نویز به هنگام عکس گرفتن در حساسیت های بالاتر است. در ایزو 800 نویز به خوبی کنترل می شود در حالی که بسیاری از جزئیات حفظ می شود. اندکی مات شدن عکس ها در حساسیت های پایین تر دیده می شود اگرچه این مات شدن با حرکت در طول ایزو افزایش می یابد.

در ایزو3200، نویز در زوم 100% ظاهر می شود- بعضی نواحی عکس دارای افکت نقاشی هستند ولی هنگامی که عکس ها به صورت نرمال پرینت می شوند یا در اندازه وب هستند، مثل A4 یا کم تر، عکس ها خیلی عالی هستند. ما به راحتی می توانیم تا ایزو3200 برای عکس ها استفاده کنیم تنها به شرط آن که نخواهیم در سایز بسیار بزرگ چاپ کنیم.

تنظیمات اتوماتیک بالانس رنگ سفید بسیار خوب است و رنگ های بی عیب و نقصی را تحت نوردهی مصنوعی در بسیاری از شرایط ایجاد می کند. اگر می بینید که توازن رنگ سفید مطابق آن چه که می خواهید نیست، می توانید تنظیمات خاص را تغییر دهید ولی ما مشاهده کرده ایم که در بسیاری از موارد نیازی به این کار نیست.

لازم است که نگاهی به دقت این مدل بیندازیم. مدل های قدیمی تر در مقابل رنگ نارنجی یا رنگ های گرم تحت نور مصنوعی دچار خطا می شدند. در این مدل حالت نورسنجی در اکثر شایط در ایجاد یک نوردهی کاملا بالانس به خوبی عمل می کند.

درحالی که A5000 به اندازه مدل بسیار پیشرفته A6000 یا در حقیقت دوربین های Micro Four Thirds سریع نیست ولی به هنوز در فوکوس و به خصوص در نور مناسب کاملا سریع عمل می کند. سرعت فوکوس در نور کم اندکی افت دارد، گاهی اوقات برای متمرکز شدن مدت زمانی را برای جستجو صرف می کند ولی به ندرت در فوکوس کردن دچار خطا می شود.

کیت لنزهای همراه A5000 شامل لنزهای 16-50mm PZ می باشد که قبلا در مدل های  3Nو 5T نیز شاهد آن ها بودیم. این لنزها یک مجموعه کامل با ارزش هستند، که یک فاصله کانونی قابل تنظیم را برای انواع مختلفی از سوژه ها فراهم می کنند. اگرچه حداکثر دیافراگم این لنزها f/3.5 است ولی شما هنوز می توانید عکس هایی زیبا با عمق میدانی کم بگیرید.

مطالعه کنید: بررسی دوربین GoPro Hero5 Session

سونی تعدادی لنز را با محصول خود همراه کرده است. اگرچه این تعداد به اندازه لنزهای متعلق به Micro Four Thirds نیست ولی با این حال یک مجمه ارزشمند است.

در یک تست ما از لنز 50 میلی متری با f/1.8 استفاده کردیم. این لنزها برای پرتره ها، عکس هایی با عمق میدان کم و یا عکس های گرفته شده در نور کم مناسب هستند و آن ها را به یک لنز ثانویه ایده آل مبدل کرده است. ما هم چنین از لنزهای ماکرو 30 میلی متری با f/3.5  استفاده کردیم، این لنزها برای عکاسی با جزئیات هم چون عکس گرفتن از اجسام بی جان مناسب است.

تعدادی از فیلترهای دیجیتال هم چون Toy Camera بر روی این مدل وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارد.خیلی نا امید کننده است که از این فیلترها در فرمت خام نمی توانید استفاده کنید، اگر شما تصمیم دارید که این فیلترها دوست نداشته باشد مطمئن باشید که مجذوب آن ها خواهید شد. اگر به دنبال تغییر بیش تر هستید می توانید Creative Styles متفاوت را انتخاب کنید. این حالت به شما اجازه می دهد که در فرمت خام عکس گرفته و از تنظیماتی چون منوکروم، وضوح و پرتره استفاده کنید.

وضوح و کیفیت عکس

بعنوان قسمتی از تست کیفیت تصاویر ما از چارت رزولوشن عکس گرفته ایم. عکس هایی که مشاهده می کنید با یک سمپل کامل از A5000 گرفته شده اند

در پایین شاهد امتیازات رزولوشن عکس های گرفته شده در تنظیمات مختلف حساسیت هستید

کیفیت عکس و وضوح تصویر

بعنوان قسمتی از آزمایش کیفیت عکس برای بررسی Sony A5000 از چارت رزولوشن عکس گرفتیم.

برای اطلاعات بیش تر در رابطه با چارت های رزولوشن در آزمایش دوربین می توانید از این لینک استفاده کنید

در بررسی عکس های گرفته شده در تنظیمات مختلف، امتیازات وضوح تصویر که در پایین مشاهده می کنید، حاصلگشت:

ما از یک چارت طراحی شده مشخص تحت شرایط کنترل شده ای عکس گرفتیم و عکس های حاصل را با نرم افزار DXO Analyzer آنالیز کردیم و با داده های بدست آمده نمودارهای زیر را رسم کردیم.

نسبت بالای سیگنال به نویز نشان دهنده عکس تمیزتر و با کیفیت بالاتر است.

نسبت سیگنال به نویز در فرمت JPEG

در این نمودار شاهد عملکرد نسبتا یکپارچه مدل A5000 هستیم که تا حد زیادی در تطابق با دوربین های  Panasonic GF6 و Olympus PEN E-PM2 است. در واقع این Fuji X-A1 که بالاتر از سایرین قرار می گیرد و با حذف بعضی حاشیه ها نتایج بهتری را در تنظیمات حساسیت مختلف ایجاد می کند.

نسبت سیگنال به نویز در فرمت خام

برای فایل های خام (بعد از تبدیل به TIFF)، A5000 عملکرد مناسبی را ارائه می دهد. اگرچه در حساسیت های یکسان مغلوب دوربین هایی چون Panasonic GF6 و Olympus PEN E-PM2 می شود. در حساسیت بسیار پایینی چون ایزو 100 تا حد زیادی با Fuji X-A1 برابری می کند ولی در ایزوهای بالاتر ازز 400 Fuji X-A1 برتری خود را نشان می دهد.

طیف پویای فرمت JPEG

برای طیف پویای فرمت JPEG، Sony A5000  عملکرد مناسبی در طیف حساسیت نشان می دهد. این مدل توسط Olympus PEN E-PM2 در حساسیت مختلف مغلوب شده است، اما به راحتی Fuji X-A1 را با یک طیف پویای مسطح تر مغلوب کرده است. در دفاع از Fuji’s، این نمودار از عکس هایی با رنگ های اشباع و جذاب برای ببیننده حمایت می کند در حالی عکس های گرفته شده با دوربین سونی دقیق تر هستند.

طیف پویای فرمت خام

از نظر فایل های خام (بعد از تبدیل به TIFF)، A5000 تا حد زیادی همتای X-A1 است و این نشان دهنده پردازش هایی ست که توسط دوربین های Fuji برروی عکس هایی با فرمت JPEG انجام می گیرد. این مسئله بیانگر آن است که رنگ های عکس های A5000 بسیار زنده و حقیقی هستند که به ما به این مسئله هنگام عکاسی در دنیای واقعی پی بردیم. با این حال این دوربین Olympus PEN E-PM2 که در این آزمایش در حساسیت های مختلف از سایرین پیشی گرفته است.

A5000 عملکرد فوق العاده در نور کم دارد و حاصل ان عکس های روشن با جزئیات کامل است که کمترین مقدار نویز را با خود به همراه دارد.

کیت لنزهای 16- 50 میلی متری با f/3.5-5.6 یک مجموعه کم وزن با ارزش است و به نظر می رسد که کاربران مجذوب این مجموعه می شوند.

سیستم نورسنجی A5000 دربسیاری از شرایط به بهترین شکل عمل می کند، گاهی اندکی نوردهی به معنای این است که شما به مقداری جبران نوردهی مثبت نیاز دارید.

مطالعه کنید: بررسی دوربین پاناسونیک مدل Lumix ZS100 / TZ100

Creative Styles به شما اجازه می دهد که برای عکس هایتان نگاهی متفاوت را تجربه کنید، بدون آن که استفاده از فرمت خام را از دست بدهید.

سنسور A5000 قابلیت تفکیک جزئیات ظریف را دارد.

رنگ های ایجاد شده توسط دوربین روشن و گیرا هستند، علظت رنگ ها و ویبرانس آن ها بسیار جذاب بوده و جلوه ای تصنعی ندارد.

یک طیف مناسب از لنزها در Sony E mount وجود دارد. از آن جایی که سونی برند NEX را از سری دوربین های E-mount حذف کرده است به هنگام خرید لنزها دقت کنید.این تصویر توسط لنزهای ماکرو 30میلیمتری با f/3.5 گرفته شده است.

شما به لطف سنسور بزرگ تر این مدل می توانید عکس های جذاب با عمق میدانی کم بگیرید.

عکسی دیگر که با ماکرولنز 30 میلی متری  و f/3.5 گرفته شده است این لنزها بعنوان یک لنز ثانویه فاصله کانونی 45 میلی متری ایجاد می کند- یک طول کلاسیک برای انواع مختلفی از سوژه ها.

نویزهای موجود در طیف حساسیت متوسط مثل ایزو 640 به ندرت ظاهر می شوند- حتی زمانی که از زوم 100% استفاده می کنید.

در حساسیت های بالاتر، مثل ایزو 3200 که در این عکس شاهد آن هستید، شاهد ظهور نویز به هنگام استفاده از 100% بزرگنمایی خواهید بود ولی به هنگام استفاده از چاپ نرمال یا سایز وب مشاهده نویز دشوار خواهد بود.

سیستم بلانس رنگ سفید به صورت اتوماتیک در اکثر شرایط عملکرد فوق العاده ای داشته و شاهد دقت رنگ ها خواهید بود.

برای ارتقای درجه اشباع رنگ ها در عکس ها، می توانید کانتراست را در Picture Styles افزایش دهید. این ویژگی به شما اجازه عکسبرداری در فرمت خام را می دهد، بدان معنا ست که یک تصویر تمیز و بی نقص حاصل می گردد.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین GoPro Hero6 Black

لنزهای 50 میلی متری با f/1.8 در دوربین های E mount برای عکاسی پرتره مناسب هستند و دارای فاصله کانونی 75 میلی متری می باشند.

لنزهای 50 میلی متری با f/1.8 لنزهای فوق العاده ای برای عکاسی خیابانی می باشد و به تفکیک سوژه از پس زمینه کمک می کند.

A5000 برای طیف گسترده ای از سوژه ها از جمله منظره های طبیعی مناسب است.

مدت زمانی که شرکت سونی اقدام به ساخت دوربین کرده به اندازه ای است که می توان گفت که تاکنون هیچ تولید ناموفقی نداشته است. مدل a5000 بعنوان یک مدل قابل اعتماد و کامپکت به لیست مدل های سونی اضافه شده است که برای عکاسان مبتدی بسیار ایده آل است. این مدل مناسب کسانی است که برای اولین بار به دنبال دوربین هایی با قابلیت تعویض لنز هستند، در حالی که سایز و طراحی آن باعث جذب افرادی می شود که می خواهند به جای استفاده از موبایل یا دوربین کامپکت به سطح بالاتری قدم بگذارند.

این مدل باعث تولید عکس هایی با جزئیات فئق العاده در حساسیت های بالا و دارای رنگ های زیبا و گرم می شود. کیت لنزها بسیار با ارزش است، اگرچه تعداد لنزهای دوربین های Sony E-mount زیاد نیست ولی مطمئن باشید که به تعداد آن ها افزوده می شود و شما با آن ها رشد خواهید کرد.

از یک طرف، با این حقیقت روبرو هستیم که شرکت سونی به نحوه ی استفاده کاربران از دوربین ها بسیار اهمیت می دهد، یک نمونه از آن وجود انتخاب هایی برای شخصی سازی کلید هاست. از طرف دیگر بعضی انتخاب ها کمی سخت تر از حالت معمول هستند. برای مثال تغییر اتووکوس نباید آن قدر سخت باشد.

ما می دانیم که بارها اینموضوع را تکرار کرده ایم ولی وجود یک صفحه نمایشگر لمسی استفاده از این دوربین را بسیار راحت تر خواهد کرد. این مدل برای مبتدیان ساخته شده که به احتمال زیاد به نمایشگرهای لمسی عادت کرده اند، خیلی ناراحت کننده است که شرکت سونی تصمیم گرفته از این قابلیت در دوربین های خود استفاده نکند.

اگرچه داشتن صفحه نمایشی چرخشی یک قابلیت شایان ذکر است.از آن جایی که تنها به سما بالا خم می شود، برای زوایای مختلف مناسب نیست ولی برای کابرانی که می خواهند سلفی بگیرند یا فیلمبرداری کنند، مناسب است.

قابلیت های این دوربین هم چون فیلترهای دیجیتال برای عکاسان خلاق بسیار جذاب است. هم چنین استفاده از حالت پانوراما و Creative Styles زمانی که می خواهید از با فرمت خام عکس بگیرید  کاملا ایده آل است. با این حال بازهم ناراحت کننده است که از فیلترهای دیجیتال تنها در فرمت JPEG می توانید استفاده کنید و این تنها مشکل نیست زیرا هنگام استفاده از این فیلترها باید به منو اصلی بروید حالت عکاسی در فرمت خام را خاموش کنید.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین D810 نیکون

اگرمی توانید هزینه بیش تری پرداخت کنید، احتمالا NEX-5T سرمایه گذاری هوشمندانه تری خواهد بود برای آن هایی که به دنبال مدلی اندکی پیشرفته تر هستند. نه تنها به خاطر این که می توانید عکس های فوق العاده ای با این دوربین بگیرید، بلکه دارای صفحه نمایشگر لمسی و پورت لوازم جانبی است که از این پورت می توانید برای viewfinder یا فلش استفاده کنید.

آن چه که ما در مورد این مدل می پسندیم

ویژگی بارز این دوربین سایز کوچک آن است و شرکت سونی در ساخت یک نمونه بسیار کوچک از دوربین سری APS-C فوق العاده عملکرده است. اگرچه به اندازه Panasonic GM1 کوچک نیست ولی در نظر داشته باشید که سنسور آن به اندازه قابل توجهی بزرگ تر است. هم چنین کیت لنزها قابلیت جمع شدگی در خود را دارند، و موجب می شود که تمام مجموعه به اندازه ای کوچک باشد که به راحتی در جیب کت شما قرار بگیرد.

آن چه که ما در مورد این مدل نمی پسندیم

اگرچه این دوربین برای مبتدیان است، ولی بهتر بود که سونی امکانات بیش تری با توجه به قیمت آن در نظر می گرفت. اگرچه می دانیم که افزودن یک صفحه نمایشگر لمسی بااعث افزایش قیمت به صورت چشمگیری می شود ولی باعث می شود بسیاری از سختی های موجود در استفاده از این دوربین دیگر وجود نداشته باشد. صرف نظر از این مشکل، عکس های گرفته شده با این مدل دارای کیفیت فوق العاده ای هستند، بنابراین اگر با برخی ویژگی های غیر معمول این مدل مشکلی ندارید و از کاربرانی هستید که عادت به تغییر مدام تنظیمات ندارید، این مدل یک انتخاب مناسب خواهد بود.

سخن آخر

یک ویژگی خوب این محصول عملکرد فوق العاده آن است. A5000 یک انتخاب مناسب برای آن هایی است که برای اولین بار به دنبال دوربین کامپکت هستند ودارای یک طیف ارزشمند از انتخاب ها برای مبتدیان و عکاسان کمی با تجربه تر است.

منبع: techradar
دیجیاتو آپارات...
ما را در سایت دیجیاتو آپارات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس قلی بزرگی بازدید : 423 تاريخ : پنجشنبه 30 آذر 1396 ساعت: 11:12

خبرنامه