بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

ساخت وبلاگ

نکات مثبت

برای یک همچین زوم گسترده ای، بسیار فشرده است.

کیفیت تصویر عالی

سریع و بی صدا است با اتوفوکوس دقیق

نکات منفی

در 12 میلیمتری ایراد نوری واضحی در مرکز دیده می شود.

فیلتر قبول نمی کند.

خصوصیات

12-24 میلیمتر بازه زوم

بازه دهانه بین f/4-f/22

مینیمم فوکوس 28 سانتی متر

گیره E سونی

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

FE 12-24mm F4 G سونی یک زوم لنز زاویه باز برای دوربین های فول فریم و بی آینه سری های آلفا 7 و آلفا 9 سونی است.قیمتش 1700 دلار می باشد.

تا همین چند وقت پیش ها هم، هر موقع که صحبت از آلفا 7 های بی آینه سونی می شد، بحث با این اخطار شروع می شد که: هرچند دوربین بدیع و تاثیرگذار است، اما سیستم لنز، عمق کافی را ندارد و نتیجه آنطور که باید، نمی شود.

مطالعه کنید: نقد و بررسی لنز دوربین FE 50mm f/1.8 سونی

اما حالا، (4 سال بعد از روانه شدن آلفا 7 به بازار) داستان فرق کرده است.سونی پایه کار را با یک ست کامل از زوم های f/4 و f/2 درست کرده است، در کنار سری های استلار 1.4 f/، که در دهانه های ارزانتر و کوچک تری قرار گرفته اند.سونی حالا به دنبال این است که لنز های ای اِف را با اپتیک های خاص تر وبهتری مجهز کند.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

FE 12-24mm F4 G با لنز سریع FE 16-35mm F2.8 GM روانه بازار شدند، این لنز 1700 دلاری، افق های تازه ای را در زمینه زاویه فرا باز برای سونی روشن کرد.در واقع، با زاویه 122 درجه ای نما، یکی از عریض ترین زوم های rectilinear (لنزی که مشخصه های مستقیم تصویر را همانطور با خط های مستقیم تحویل می دهد) است که تا به حال برای دوربین های فول فریم ساخته شده ، فقط EF 11-24mm F4L USM کنون با قیمت 1000 دلار بیشتر، بهتر است اما در مقایسه با لنز سوپرب است و Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art، که سونی باید مورد قضاوت قرار بگیرد و البته در این مورد به خوبی عمل می کند.

سونی برای اینکه بتواند به این زاویه بزرگ نمای لنز برسد، از یک فرمول پیچیده اپتیکال استفاده کرده است؛ با 17 اِلمان در 13 گروه، که حاوی 4 اِلمان کروی هستند: در سه تاشان شیشه با تجزیه نور کم یا شیشه ED به کار رفته است و در یکیشان از شیشه Super-ED.هدف این بوده است که تا حد ممکن وضوح و رزولوشن در حاشیه ها عالی باشد و در عین حال انحراف رنگی به حداقل برسد.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین LX10 / LX15 پاناسونیک – Panasonic LX10 / LX15

به علاوه سونی Nano AR coating را به کار گرفته است، برای اینکه ایراد های روشنایی و محوی را برطرف کند: که می تواند مشکلی جدی برای لنزهایی باشد که میدانی به این وسعت را پوشش می دهند.

لنزهای سری جی به عنوان یک اپتیک اولیه جای این را می گیرد.هرچند که کاملا هم سطح سری های تاپ جی مستر سونی نمی باشد.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

شرکت می گوید که این لنز، یک تعادل دلپذیر، بین رزولوشن بالا و پشت صحنه زیبا درست می کند.هرچند که در استفاده معمولی، پشت صحنه محو به دست نمی آید، مگر اینکه لنز نزدیک فاصله مینیمم فوکوسش، در 28 سانتی متری تنظیم گردد.دیافراگم از 7 تیغه منحنی استفاده می کند تا نواحی خارج از فوکوس تا جای ممکن جذاب شود.یک کلاهک گلبرگ شکل ثابت برای لنز ساخته شده تا ایراد در روشنایی کمتر شود که البته یک حفاظ برای اِلمان گنبدی شکل جلویی هم هست.همانطور که از لنزی با این پهنا انتظار می رود راهی برای اتصال فیلتر به جلوی لنز نیست و سونی نگه دارنده پشتی هم برای فیلتر ژلی تهیه نکرده است، بنابراین اگر می خواهید از neutral densityیا از فیلتر های قطبی استفاده کنید، باید به دنبال راه حل سومی باشید.

FE 12-24mm F4 G می تواند روی مدل های بی آینه APS-C سونی استفاده شود.که نمای 18-36mm equivalent را تحویل می دهد، مگر اینکه از یک دوربین فول فریم هم استفاده کنید، که در این صورت Sony E 10-18mm F4 OSS، که کوچک تر و ارزانتر است، بیشتر به دردتان می خورد و نما ی بزرگ تری روی APS-C می دهد.

اگر قبلا از یک فول فریم زاویه فرا باز استفاده کرده اید، اولین چیزی که در FE 12-24mm F4 G به چشمتان می آید سایزش است، یا در واقع کمبود آن: با قطر 87 میلیمتری و با طول 117.4 میلیمتری، به طور قابل توجهی نسبت به بقیه لنزهای ساخته شده برای DSLRs کوچک تر است. وزنش 565 گرم است که از نصف وزن کنون مذبور و سیگما کمتر است.امتیازی که مستقیما از معماری سیستم بی آینه می آید.در واقع حتی جذرش هم از Sony FE 24-70mm F4 OSS ZA بزرگتر نیست.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

بر خلاف وزن سبک لنز، شکایتی به کیفیت ساخت و یا دستگیری، وارد نیست.لوله بیرونی از پلاستیک با کیفیت ساخته شده است، جای انگشت برای زوم و حلقه های فوکوس دستی هم پلاستیکی هستند.سونی می گوید که لنز ضد رطوبت و گرد و غبار است و اینکه دور گیره لنز فلزی، با پلاستیک درز گیری نشده کمی عجیب است.حلقه زوم به نرمی و در حدود 80 درجه می چرخد (بین 12 و 24 میلیمتر) و این به آن معناست که که با ترکیب بندی شما به خوبی وفق پیدا می کند.حلقه فوکوس دستی، با قطر کمی بزرگترش، به جای اینکه مکانیکی باشد، الکترونیکی است و با گروه فوکوس لنز، به خوبی جفت شده است و بی وقفه و بدون اینکه در آخر بایستد، می چرخد.کنار لوله، یک دکمه فیزیکی AF/MF و یک دکمه بزرگ فوکوس قرار دارد.بقیه کارها می تواند از طریق بدنه دوربین تعیین شود.

برای اتوفوکوس، سونی یک موتور Direct Drive Super Sonic Motor(DDSSM) انتخاب کرده است :برای هدایت گروه فوکوس، که سریع است و تقریبا بی صدا؛ که برای ویدیو و عکاسی فیلم بسیار مناسب است.وقتی که روی Alpha 7R II آزمایش شد، فوکوس بدون هیچ لغزشی درست بود، فقط مثل همیشه باید حواستان جمع باشد که اِی اِف پوینت را دقیقا کجای فریم قرار می دهید.فوکوس دستی هم هر موقع که لازم داشته باشید مهیاست.هدایت الکترونیکی فوکوس، کنترل دقیقی نتیجه می دهد.هیچ نشانی از فاصله یا عمق میدانی روی خود لنز نیست ولی یک مقیاس فاصله پایه روی نما یاب نشان داده می شود(وقتی که دارید فوکوس می کنید).کمک های معمول فوکوس هم مهیاست مثل: بزرگ کردن نما، فوکوس حداکثر.اگر حالت فوکوس را درDMF mode تنظیم کنید، می توانید اتوفوکوس دستی تمام مدت بهتری داشته باشید.

زوم های زاویه باز هرطوری هم که شده خودشان را وفق می دهند: زاویه بسیار بزرگی از نما را با کمترین انحراف منحنی و با میدان فوکوس تخت تحویل می دهند.البته که من انتظار دارم با بزرگتر شدن دهانه، مشکلاتی از قبیل انحراف بشکه ای و کروماتیک را ببینم و اینکه جزییات در گوشه ها لکه دار شوند.به هرحال،در اینجا سونی نسبت به سازندگان لنزهای DSLR امتیازی دارد: سیستم های بی آینه در مورد طراحی لنز آزادی بیشتری دارند و در نتیجه 12-24mm F4 تنها کوچک نیست بلکه از نظر اپتیکالی هم بسیار تاثیرگذار است.

مطالعه کنید: نقد و بررسی دوربین G1X Mark III کانن – Canon G1X Mark III

من شات های آزمایشیم را محکی زدم و متوجه شدم که لنز در مرکز وضوح خارق العاده ای دارد حتی در f/4.کلا در گسترده ترین تنظیمات، گوشه ها کشیده می شوند یا محوی دارند که البته در f/8-11 این مشکل به کلی حل می شود، توجه داشته باشید همه اینهایی که گفتم در کار با این دهانه ها روند منطقی دارند و مشکل بزرگی به حساب نمی آیند.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

بعضی از انحراف های رنگی یا کروماتیک به صورت رنگ های مکمل در گوشه ها قابل دید است.اما حتی در Alpha 7R II 42.4 مگاپیکسل هم، این ایراد زیاد نیست و با پردازش های بعدی قابل تصحیح است.در زاویه باز، این ایراد هست که نور گوشه ها نسبت به مرکز کمتر است و با کمتر کردن قطر دهانه هم به کلی برطرف نمی شود.اما این هم مشکل خاصی نیست و با زوم کردن تصویر کمتر می شود و خوب بازهم در مراحل بعدی اگر واجب باشد، می توان درستش کرد.

اگر قصد عکاسی داخلی یا معماری دارید، باید کمی نگران مشخصه های انحرافی لنز باشید.در زاویه باز انحراف پیچیده “سبیلی” دیده می شود، بهتر بگویم: نوعی از انحراف بشکه ای به سمت مرکز تصویر ایجاد می شود اما دوباره درست می شود و در گوشه ها به انحراف بالشتی می رسد.یعنی خط های صاف در بالا و پایین فریم موج می خورند.اگرلازم دارید این خط ها را همین طور صاف تحویل بگیرید، اوضاع کمی برایتان سخت می شود.در واقع تنها راهتان این است که از تصحیح کننده های نما در برگرداننده فایل های خامتان استفاده کنید.خوشبختانه با زوم کردن همه چیز ساده تر می شود و در 16 میلیمتری، لنز با انحراف بالشتی راحت تر کنار می آید.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

با لنزی به این پهنا، جواب به موقعیت های روشن راضی کننده نیست؛ اگر به سمت خورشید یا یک منبع نوری قوی عکاسی کنید نتایج ناخواسته و زیاده از حد نورانی را تحویل می دهد.در 12-24 میلیمتری نشان بسیار واضحی از یک قوس نوری درخشان، هم مرکز با منبع نوری ایجاد می شود و هرچه قطر دهانه را کمتر کنید، بیشتر واضح می شود.شما 14 نقطه نوری به شکل ستاره را در دهانه های کوچک تر می بینید.به هر حال در این موقعیت کیفیت تصویر، افتی خواهد داشت و لنز در این مورد هم عملکرد بدی ندارد.

بنا بر آزمایش های Engneering MTF لنز در دهانه های ماکسیموم به طور تاثیر گذاری در مرکز واضح است.ولی طبیعتا برای همچین لنزی، گوشه های تصویر به طور قابل توجهی وا می مانند.هرچند که در چارت ما هم ممکن است تفاوت، کمی اغراق شده به نظر بیاید؛ چون به فاصله های نزدیک هم نیاز بود.بهترین نتایج در f/8 به دست آمد.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

حتی نگاهی سرسری به گراف های ما نشان می دهد که ویگنتینگ (کاهش روشنایی یا کاهش اشباع رنگ در گوشه ها) در 12 میلیمتری اتفاق می افتد.با کمتر کردن قطر به f/8 این سطح به 1.3 stops کم می شود، ولی در دهانه های کوچکتر این مقدار دیگر فرقی نمی کند.گوشه ها در طول کانونی بزرگتر، کمتر می شوند و در f/4 باز هم این ایراد دیده می شود، اما با کمتر کردن قطر به f/8، کمتر می شود.

MATLAB Handle Graphics

برای تنظیمات بالای این لنز طبیعی است که انحرف شدید بشکه ای را ببینیم.در زوم 14 میلیمتر، به انحراف نسبتا متعادل بالشتی تبدیل می شود.در منوی جبرانی تنظیمات، این آپشن را دارید که خط هایی را که لازم دارید صاف تحویل داده شوند را درست کنید.

اگر به یک زوم فرا بازبرای یک سونی فول فریم بی آینه نیاز دارید، Sony FE 12-24mm F4 G راحت ترین پیشنهاد برای شماست.نه اینکه تنها آپشنش گیره اِف ای باشد، بلکه از لحاظ اپتیکال هم عالی است.در اصل می توانید از یک لنز DSLR هم به جایش استفاده کنید، اما سایز و وزن سونی نکته اساسی است.سوال بزرگتر شاید این باشد که آیا نمایی به این گستردگی را لازم دارید یا نه.لنز های این چنینی به طور قابل توجهی خاص هستند و کار موثر با آنها سخت می باشد و مهارت های ترکیب بندیتان را به چالش می کشد.اگر به دنبال لنز ساده و زاویه باز هستید که مکمل لنز استاندارد 24-70 میلیمتری باشد، 16-35mm F4 OSS گزینه به درد بخور تری است: از لحاظ اپتیکال با ثبات است، فیلتر را می پذیرد و عکاسی باهاش قابل کنترل تر است.همچنین برای کاربران APS-C ، 10-18mm F4 OSS مسلما به صرفه تر است، نه اینکه FE 12-24mm F4 G جای خودش را نداشته باشد، اما بیشتر از اینکه یک آپشن اصلی باشد، برای افراد خاصی مفید است.

بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G بررسی تخصصی لنز سونی Sony FE 12-24mm F4 G

اگر یک کاربر فول فریم و بی آینه سونی هستید و می توانید از نمای پهناور این لنز به خوبی استفاده کنید، این لنز بهترین است

منبع: trustedreviews
دیجیاتو آپارات...
ما را در سایت دیجیاتو آپارات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس قلی بزرگی بازدید : 391 تاريخ : پنجشنبه 21 دی 1396 ساعت: 18:23

خبرنامه