ویجیاتو: اپل آرکید پرچمدار دوران بهتری برای بازی‌های موبایل است

ساخت وبلاگ

نیم ساعت از Grindstone، پازل/براولر عالی استودیو سازنده بازی Below یعنی Capy Games را که بازی کردیم، دوزاریمان افتاد که چقد اپل آرکید برای بازی‌های موبایلی حیاتی و ویژه است.

در همان دقایق اولیه بازی، نقشه ساخت یا بلوپرینتی که با استفاده از آن می‌توانیم آیتمی یکبار مصرف بسازیم را به دست آوردیم. خودمان را برای ادامه ماجرا آماده کردیم: قطعا همینجاست که گرایندستونِ تا اینجا دلپذیر اولین حرکت در راستای رسیدن به کیف پول ما را انجام می‌دهد. احتمالا برای کرفت کردن یک تایمر قرار داده شده که با مبلغ خیلی خیلی کم می‌توانیم زمان آن را به صفر برسانیم. اما نه. کرفت کردن در لحظه انجام شد! در مرحله بعدی، باید از یک سپر برای بلوکه کردن حملات دشمنان استفاده کنیم. تصور می‌کنیم که برای شارژ دوباره این سپر باید کمی پول بدهیم. اما نه. این قابلیت یک بار استفاده شد و دیگر تا مرحله بعدی در اختیارش نداشتیم. این مکانیک خود بازی است و نه مکانیکی برای درآمدزایی.

بله، توقع ما کاملا نشان می‌دهد فضای بازی‌های موبایلی به چه شوره‌زاری تبدیل شده که انتظار داریم حتی بازی یکی از محبوب‌ترین بازی‌سازها هم اذیتمان کند. بعد از تجربه‌اش اما نسبت به آینده بازی‌های موبایلی بسیار امیدوارتر از هر زمان دیگری شدیم.

با آرکید، اپل فضایی امن برای بازیکنان و توسعه‌دهندگان مشابه ساخته است. تصادفی نیست که در صفحه اصلی آن عدم حضور بازی‌های دارای پرداخت درون برنامه‌ای یا بدون تبلیغ به وضوح اشاره شده. خانواده محور بودن این طرح هم یکی از ویژگی‌های اصلی آن است: یک اشتراک را می‌توان روی ۶ دستگاه به اشتراک گذاشت و بازی‌ها هم حداکثر درجه‌بندی سنی ۱۳ سال دارند و همگام بودن با Screen Time تضمین می‌کند که iOS هیچگاه تا این حد بی‌خطر نبوده.

به دقت دستچین شده

اپل <strong>آرکید</strong>

چه نفس آسوده‌ای می‌کشی وقتی می‌بینی بازی‌ها با این وسواس دستچین شده‌اند، بازی‌هایی که شما را بمباران تبلیغات وسط بازی نمی‌کنند، یا به سمت پرداخت‌های درون برنامه‌ای نمی‌کشانند. و این موضوع همانقدر که برای کاربر منفعت دارد، بازی‌ساز را هم آسوده می‌کند. اپل آرکید برای تولیدکنندگان راهی ارائه می‌دهد تا از مشکلات بی‌شمار ساخت بازی‌های موبایل فرار کنند. دیگر لازم نیست بازی‌سازها به این فکر کنند چه داخل بازیشان بگذارند تا موفقیت کسب کنند و لایه‌بندی قلاب‌های درآمدزایی و مکانیک ریتنشن را همگام با قوانین نانوشته اپ استور همسو سازند. دیگر لازم نیست مرتبا به کاربران یادآوری کنند که به بازی امتیاز مثبت بدهند یا همیشه نگران آیکون اپلیکیشنشان باشند، چون اپل آرکید مشکل پیدا کردن بازی‌ها را با برداشتن لاین-آپ خودش از شوره‌زار اپ استور حل کرده، شوره‌زاری که بازی‌های ارزشمند بی‌شماری بدون اینکه اثری از خودشان به جای بگذارند گم شدند.

از همه بهتر، بعد از سال‌ها بی‌علاقگی به بازی‌ها، اپل تصمیم گرفته کیف پولش را بیرون آورد و از بازی‌سازها حمایت مالی کند. در اجتماعات گیمی، بازی‌سازها به ما گفته بودند که امسال سال خوبی برای کسانی است که به دنبال حمایت مالی می‌گردند. دارندگان کنسول‌ها آماده نسل بعدی می‌شوند، گوگل هم با استیدیا اتفاق مشابهی را رقم زده و اپیک هم میلیاردها دلار حاصل از فورتنایت را خرج ساخت رقیبی برای استیم کرده.

اپل آرکید

اما اپل هم بسیار قدرتمند، گرچه بی سر و صدا وارد شده. زمانی که در ماه مارس آرکید را معرفی کرد، اپل وعده لاین-آپی با بیش از ۱۰۰ بازی را داد. برای اینکه به چنین هدفی برسد، ریخت و پاش را شروع کرد و ثابت کرد که دست و دلباز است. ریسک کردن برای بازی‌سازها زمانی که پیش‌پرداختی از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا داشته باشند بسیار ساده‌تر است.

با این حال کارنامه زمان لانچ اپل فقط در مورد ریسک کردن نبود. کل مجموعه را که در نظر بگیریم، پیشنهادهای اپل آرکید به لحاظ عمق، وسعت و کیفیت قابل توجه است و شاید یکی از بهترین لاین-آپ‌هایی باشد که تاکنون دیده‌ایم. بازی برای همه نوع گیمری وجود دارد. از بازی‌های کلمه‌ای گرفته تا نقش آفرینی‌های وسیع، از گیم‌های میم فیزیکی تا پلتفرمرهای دو بعدی، پازل‌های آرامش‌بخش تا ریسینگ‌های سریع.

اپل آرکید

پشتیبانی بین پلتفرمی داخل خانواده دستگاه‌های اپل، به هم پیوستگی اکوسیستم را بیش از هر زمان دیگری نشان داد. بعضی بازی‌ها را بهتر است در حالت عمودی روی موبایل بازی کرد و بعضی دیگر را روی آیپد و بسیاری دیگر به نمایشگر بزرگی نیاز دارند و اپل تی وی می‌خواهند. قابلیت جدیدی هم به شما اجازه می‌دهد با استفاده از بلوتوث کنترلر ایکس باکس وان یا دوال شاک ۴ را به دستگاه خودتان وصل کنید.

البته اپل آرکید ممکن است روی بازی‌هایی که پیش از آمدنش عرضه شده‌اند هم تاثیر بگذارد. چقدر حاضرند بابت Monument Valley یا Gorogoa یا Dandy Dungeon بپردازند وقتی که می‌توانند با همان قیمت به مدت یک ماه بیش از ۱۰۰ بازی را در اختیار داشته باشند؟ شاید اپل با بازی‌های قدیمی‌تر هم آرکید را پر کند. سرویس هر چه بزرگ‌تر شود، مشکلات مربوط به پیدا کردن بازی‌ها هم باز به چشم می‌آیند.

تماشا کنید: چگونه کنترلر پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان را به آیفون متصل کنیم؟

منبع: برگرفته از آخرین شماره مجله Edge

.کپی شد https://vgto.ir/1t1

دیجیاتو آپارات...
ما را در سایت دیجیاتو آپارات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس قلی بزرگی بازدید : 382 تاريخ : جمعه 15 آذر 1398 ساعت: 2:29

خبرنامه